Afdrukken

141016

Het is misschien een gekke combinatie te noemen. Een fotograaf die nooit foto’s afdrukt. Al heel wat jaren aan fotomateriaal heb ik in de tussentijd gespaard op mijn computer. Foto’s van echt lang geleden heb ik destijds weleens op een cd’tje gezet, maar daar is het dan ook bij gebleven. Telkens als mijn huidige computer vastloopt of ouderdomsverschijnselen vertoont houd ik mijn hart vast. Het zal toch niet zo ver zijn. Al langere tijd was ik van plan de meest belangrijke foto’s af te drukken. Mocht er dan iets gebeuren, heb ik ze toch nog als tastbare herinnering. Voordat de selectie klaar was is er opnieuw heel wat tijd overheen gegaan. Uiteindelijk wist ik toch een mooi mapje te vullen met 2800 foto’s.

Ik struinde alle opties af van waar ik ze het beste kon laten afdrukken. En met beste bedoel ik ook het meest betaalbaar. Gelukkig zijn er veel acties dat je boven de 500 foto’s een meer schappelijke per stuk prijs krijgt. Desondanks loopt het hoog op. De mailtjes van Hema die ik normaal altijd vrij snel in de prullenbak gooi, was van de week een keer erg interessant. Eén weekend lang waren alle fotoproducten met 25% korting. Normaal gesproken vallen enkel de fotoboeken of andere afdruk objecten eronder. Nooit de standaard afdrukken, zover ik gezien heb. Het heeft nog heel wat voeten in aarde gehad voordat het digitale programma al mijn foto’s er doorheen kreeg. Tal van mogelijkheden heb ik uitgeprobeerd, maar alles in één keer was niet te doen. Uiteindelijk heb ik ze in vijf verschillende opdrachten weten te bestellen. De print mensen bij Hema zullen wel verrast zijn geweest door de hoeveelheid.

De dames bij wie ik het in de winkel kwam ophalen vonden het alleen maar leuk. Ook al kijk je er maar een paar keer naar, je wilt de foto’s toch ook niet verliezen. Ik mag nog wel heel wat plakboeken gaan uitzoeken om ze uiteindelijk in te bewaren. Iets wat ik wel graag wil doen, maar op welk termijn dat lukt zullen we nog wel zien. Het belangrijkste is dat ik ze heb. Ik verliet de winkel met twee doosjes en heel wat losse enveloppen. In totaal 38 enveloppen met foto’s. Ik weet wat mij te doen staat de komende winterperiode.

Geef een reactie

